2018-06-08 10:35:28

Završen je projekt "Veliki lov na bilje"

To je projekt koji je namijenjen djeci u dobi od 5 do 11 godina, a glavni cilj projekta je obrazovati djecu o biološkoj raznolikosti, njenoj važnosti, te ih poticati na pozitivno djelovanje. Projekt se temelji na odgojno-obrazovnim principima Zaklade za odgoj i obrazovanje (FEE), a sadrži i praktični dio, aktivnosti koje se temelje na materijalima razvijenim u Royal Botanic Gardens , Kew. Organizatori projekta su Zaklada za odgoj i obrazovanje za okoliš i Toyota Motor Europe zajedno s Kraljevskim botaničkim vrtovima Kew u Velikoj Britaniji.

 

Učenici moje škole kroče Darwinovim stopama

Rusomača, stolisnik, gugutka, lastin repak, vretence…to su biljke i životinje kojima se bavimo ove godine, istražujemo ih, kao što je to nekada činio Charles Darwin, britanski znanstvenik poznat po proučavanju porijekla i staništa biljaka i životinja na Zemlji.

Moja škola,  dijamantna Eko-škola,  doista dugi niz godina promiče ekologiju, poučava generacije i generacije učenika o ekološkom načinu života kako bismo sačuvali ovu našu planetu Zemlju i osigurali budućnost našim potomcima.

Ove godine smo se uključili u „Veliki lov na bilje“. To je projekt koji je namijenjen djeci u dobi od 5 do 11 godina, a glavni cilj projekta je obrazovati djecu o biološkoj raznolikosti, njenoj važnosti, te ih poticati na pozitivno djelovanje. Projekt se temelji na odgojno-obrazovnim principima Zaklade za odgoj i obrazovanje (FEE), a sadrži i praktični dio, aktivnosti koje se temelje na materijalima razvijenim u Royal Botanic Gardens , Kew. Organizatori projekta su Zaklada za odgoj i obrazovanje za okoliš i Toyota Motor Europe zajedno s Kraljevskim botaničkim vrtovima Kew u Velikoj Britaniji.

Kao  koordinatorica Eko-projekta pozvala sam učiteljicu Tereziju Višić, inače vrsnu poznavateljicu bilja i dugogodišnju voditeljicu skupine ljekovito bilje, da mi  pomogne  u koordiniranju i realizaciji. Prvi zadatak nam je bio edukacija. Pošle smo u Zagreb na seminar koji je organizirala Udruga „Lijepa naša“ i dobili uvodne informacije, te potreban radni materijal za rad  s učenicima. Po povratku, odmah su nam se nizale ideje što  bismo mogle sve provesti, no projekt sam po sebi ima određene korake koji su zadani, a naš je zadatak ostvariti ih.

AKTIVNOSTI:

Prvi zadatak je bio anketirati učenike i na taj način saznati koliko je  njihovo znanje o pojmovima „biološka raznolikost“, „stanište“, koliko poznaju određeno vrste biljaka i životinja koje žive u našem kraju, te kako oni  mogu pomoći u očuvanju pojedinih vrsta prije same provedbe konkretnih projektnih  aktivnosti.  Za anketiranje učenika zamolila sam sve učiteljice 3. razreda naše škole ( Tereziju Višić, Božicu Turkalj i Sanju Kovarbašić Ferković) da mi u tome pomognu. Naglasila sam im da objasne učenicima kako nije važno ako ne znaju odgovore na neka pitanja, ali je bitno dobiti stvarnu sliku stanja. Rezultati su bili slijedeći:

Anketirano je 53 učenika i ostvarila su se predviđanja da će znanje učenika biti oskudno, što je uostalom, bilo i za očekivati, jer to su pojmovi koje učenici prema Nastavnom  planu i programu prirode uče tek u 6  razredu. Anketu ćemo ponoviti u travnju, kada prođu druge planirane projektne aktivnosti i kada učenici dobiju više informacija o biljkama i životinjama u našem kraju.

KARTIRANJE  STANIŠTA

Drugi zadatak je izraditi kartu staništa u našem školskom parku. Nabavili smo tlocrt škole, kako bismo se lakše orijentirali kod označavanja biljnih vrsta .   Naš okoliš ima površinu od  oko 8000 kvadratnih metara. Učiteljica Višić je sa učenicima krenula u bilježenje biljaka. Izradili su kartu na kojoj su označena bjelogorica i crnogorica, kao i ukrasni grmovi. Do završetka provođenja projekta, novi zadatak učenicima bit će označiti nazive pojedinih vrsta, posaditi neku novu vrstu i o njima nešto naučiti. Nazivima biljaka dopunit će kartu staništa, ali i proširiti svoje znanje općenito.

IZRADA HOTELA ZA KUKCE

Grupu modelara i njihovog voditelja Tihomira Kudru zamolila sam za izradu malih hotela za kukce, kako bismo ih zadržali preko zime na njihovom staništu. Učenici su zajedno s mentorom rado prionuli poslu. Od dasaka, oblutaka, slame, spužve  i raznih drugih materijala izrađena su čak tri hotela za kukce.  Postavljeni u parku škole . Organizirano je svečano otvorenje hotela koje su vodili članovi skupine ekologa, kao i članovi eko-odbora škole. Pozvani su bili gosti iz grada, ravnateljica naše škole Blagica Pečnjak i drugi učitelji. Učenici su pjevali  o kukcima, recitirali , a ekolozi su nas podsjetili na korisnost kukaca u održavanju vrsta, pa tako i na važnost osiguravanja njihovog zimskog staništa. S članovima eko-odbora pripremila sam uvodne informacije o projektu koji provodimo. Učiteljica Nada Gajski, voditeljica ekologa,  pripremila je učenike koji su svima pričali  o korisnim kukcima u vrtu kao što je uholaža koja regulira brojnost štetnih kukaca jer se hrani njihovim ličinkama i grinjama kao i bubamara koja jede lisne uši i vrtlari je zbog toga jako vole imati u svom vrtu. Učenici su još spomenuli muhe lebdilice, ose najeznice i pauke. Svaki od njih je koristan za biljke. Iz tog razloga važno im je osigurati zimsko stanište, a to su hoteli.

RADIONICE ZA UČENIKE

Na ovu temu organizirala sam radionice za učenike 3. razreda, kako bi oni bolje naučili koje su to biljne i životinjske vrste koje imaju stanište u našoj okolici. Učenici su na karticama  trebali prepoznati biljke, životinje i ptice, a zatim ih povezati sa fotografiranom slikom staništa. Na zanimljiv način, glumeći lovce na biljke i životinje , razvrstavali si ih prema njihovom staništu . Izradom osobnih karata za pojedinu vrstu, učenici su dobili  potrebna znanja koja će primijeniti u dopuni mape staništa biljaka i životinja. Sada znaju staništa gugutke,  kukavice, stolisnika, rusomače, lastinog repa i vretenca, kao i njihova osnovna obilježja. Također su imali zadatak u pripremljenim enciklopedijama pronaći određene zanimljivosti tih biljaka, kako se upotrebljavaju i kome koriste. U radionici učenici su igrom asocijacije došli do konačnog rješenja koje glasi : biološka raznolikost. Bili su jako veseli i rado su sudjelovali u radu.

Učiteljica savjetnica Terezija Višić sa svojim je razredom i skupinom izvannastavne aktivnosti Ljekovito bilje uređivala gredicu ljekovitog bilja i brala biljke, te sušila i pravila herbarij, kako bi učenici stekli trajnija znanja o biljkama u školskom parku. Učenici su uživali u svojoj ulozi Darwinovih sakupljača primjera biljaka i životinja karakterističnih za naš kraj. U sadnji biljaka pomogli su i učenici odjela po posebnom programu i njihove učiteljice Ljuba Jakić i Đurđica Kumić Cindrić . Oni su posijali nove sadnice nevena, kadifice i kamilice , te su na taj način pripremile potrebne sadnice za popunjavanje gredice u školskom parku.

Nakon ponovljene ankete s početka projekta  rezultati su bili , očekivano, odlični!

Ovaj način proučavanja biljaka i životinja i učenja o njihovoj ulozi u održavanju biološke raznolikosti pokazao se učinkovitim, zbog raznovrsnosti aktivnosti i metoda rada kao i zanimljivosti  teme.

Za svoj trud i rad učenici, učitelji i škola dobili su priznanja.

Ovaj mali projekt odlična je dopuna projektu zdrave prehrane kojeg smo u školi provodili prošle školske godine . Sustavno i organizirano poučavanje o ekologiji zasigurno će rezultirati odgojem ekološki osviještenih generacija učenika.

 

Helena Kudra, prof.pedagogije

stručna suradnica mentorica i koordinatorica projekta


Osnovna škola Ljudevita Gaja Nova Gradiška